نقش ولایت فقیه در جامعه، به نوعی همان مدیریت امام زمان (عج) است
30 بازدید
موضوع: امامت و مهدویت
نحوه تهیه : فردی
محل انتشار : روزنامه رسالت
تاریخ نشر : Jul 26 2011 12:00AM
تعداد شرکت کننده : 0

حجت الاسلام جعفري با اعتقاد به اينکه مديريت جهاني امام عصر (عج)، حلقه گمشده جهان امروز است، گفت: نقشي که علما در جامعه دارند، به نوعي همان مديريت امام است که به فرمان عام امام زمان (عج) شکل گرفته است.

حجت الاسلام دکتر جواد جعفري، عضو هيئت علمي و معاون پژوهشي پژوهشکده مهدويت و پژوهشگر مباحث مهدوي و آينده پژوهي در حوزه علميه قم، در گفتگو با خبرگزاري شبستان، پيرامون "تطبيق شاخصه هاي مديريت جامعه جهاني با مديريت امام عصر (عج)"، اظهار داشت: امام به عنوان واسطه فيض، يعني کسي که همه خوبي ها را از خداوند
مي‌گيرد و به ما سوي الله مي دهد و از اين طريق اراده الهي را در جامعه پياده مي کند. وي با اين باور که اعمال اراده الهي، همان بحثي است که به عنوان مديريت امام در روايات مطرح شده است، براي سخنش مويد و شاهدي از آيات قرآن ارائه داد و گفت: علاوه بر اينکه قرآن در فرازي تصريح دارد که فرشتگان، مدبرات امر هستند. اين تعبير، يعني اينکه ملائکه برخي امور را مديريت مي کنند. همان طور که مي بينيد خداوند در قرآن به اين موضوع اطلاق مدير دارد.

مولف کتاب "ديدار در عصر غيبت" با بيان اينکه بخشي از اين اراده الهي، اراده تکويني است، ادامه داد: اين اراده الهي مانند اموري است که خداوند در موضوعاتي همچون بارش باران، رويش درختان، سيل، زلزله، اراده هايي دارد. بنابراين مديريت بارش باران، پرورش ميوه ها و رويش گياهان و غيره تحت مديريت امام انجام مي گيرد و طبعا اين گونه مديريت، داير مدار غيبت نيست و اراده الهي به هر نحو پياده خواهد شد.

وي بر اين باور است که اين حوزه از افعال امام در هيچ يک از علوم انساني امروز، تحت عنوان مديريت، مورد توجه قرار نمي گيرد، و اين بحث نخستين رويکرد متفاوت مديريت در آينه روايات است.

مدرس حوزه علميه قم، در ادامه به بخش ديگري از اراده الهي تحت عنوان اراده تشريعي پرداخت و در تطبيق مصاديق آن، اظهار داشت: مثلا خداوند اراده کرده است که مردم خوب زندگي کنند و به بهشت بروند. البته اين را تشريعي اراده کرده است، به اين معنا که مردم هم خودشان بايد اين فرايند را بخواهند. امام در اين مرحله نيز نقش مهمي در اعمال اين اراده الهي دارد، که چگونگي اين اعمال اراده الهي، به مديريت امام در اين حوزه تعبير مي شود و در هر عصر و دوره اي
مي‌تواند متفاوت باشد. وي با اعتقاد به اينکه اين اعمال اراده الهي از دو طريق دنبال مي شود، اظهار داشت: امام بخشي از آن را مستقيم پيگيري مي کند، که همان اموري است که منافاتي با غيبت امام نداشته باشد. مثلا پراکنده کردن جمع کفار، يا منسجم کردن جمع مومنان و دوستان. در نهج‌البلاغه اميرالمومنين(ع) تعبير "في سترة عن الناس" را به کار مي‌برد. به اين معنا که اين امر را امام مخفيانه انجام
مي‌دهد و کسي نمي تواند اثر امام را ببيند.

معاون پژوهشي پژوهشکده مهدويت، در باره بخش ديگري از اين اعمال اراده ها که به صورت غير مستقيم اداره
مي‌شود، گفت: اين امور توسط ولي فقيه انجام مي گيرد. نقشي که علما در جامعه دارند، به نوعي همان مديريت امام است که به فرمان عام امام زمان شکل گرفته است. وي در ادامه در پاسخ به اين پرسش ها و رويکرد ها که "آنچه در اينجا به نظر مي رسد اين است که رويکرد کلامي و اسلامي مديريت امام زمان، آن‌گونه که در منابع دست اول به آن پرداخته شده است، با مباحث مديريت در علوم انساني امروز متفاوت است، پس آيا ما طبق اين معنا امام زمان را مدير مي دانيم؟ آيا امام زمان بر اساس استعدادها و نيازها براي جامعه جهاني طرحي ارائه کرده و آن را راهبري مي کند؟

طرحي که امام به اين معنا در روايات ما به آن پرداخته شده است، چيست؟ برنامه امام زمان براي اراده جامعه جهاني در دوران غيبت کدام است؟" گفت: بلي، امام زمان براي کل دنيا طرح و برنامه دارد.

عضو هيئت تحريريه "فصلنامه انتظار"، که با صراحت بيان بر طرح و برنامه امام براي کل دنيا تاکيد مي کرد، اين پرسش را مطرح کرد که "اما اين طرح را چه کسي انجام مي دهد"؟ وي در همين باره افزود: بايد توجه داشت که مثلا هرکدام از کشورها براي خودشان طرح و برنامه اي دارند. اصل داشتن اين طرح را نمي توان نفي کرد و دليلمان هم رواياتي است که در اين باره وارد شده است. اينکه هماره خداوند براي جامعه چيزي را خواسته است، خداوند آن خواسته را به عنوان يک طرح اجرايي دارد.

حجت الاسلام جعفري با اين باور که امام تا آن مقداري که توان دارد، اين طرح ها را به سرانجام مي رساند و توان امام، در معناي گسترده اي معنا خواهد شد، اظهار داشت: مثلا وقتي ايران براي کل دنيا طرح دارد، مگر چقدر از آن را
مي‌تواند انجام دهد؟ مديريت دنيا به اين معنا نيست که همه روساي دولت ها گوش به فرمان باشند.

اين در دولت کريمه محقق مي شود و امروزه مديريت جهاني امام عصر(عج)، حلقه گمشده اي است که ما در زندگي هايمان آن را فراموش کرده ايم. اما يک مديريت ديگر اين است که امام نسبت به کل دنيا طرح داشته باشد و تا مقداري که
مي‌‌تواند، انجام مي دهد. درباره معناي توان امام در اجراي
طرح‌ها، حجت الاسلام جعفري مي گويد: امام زمان استعدادها را در نظر مي گيرد، ياراني که دارد، موانعي که هست و غيره. با محاسبه همه اينها، برنامه هاي امام اجرا مي شود.

با ارائه بحث مديريت فعال يا منفعل در ادامه گفتگو،
حجت‌الاسلام جعفري اظهار داشت: قطعا مديريت امام در برخي مواقع فعال است و در برخي مراحل هم امام به صورت منفعل عمل مي کند. اما بايد توجه داشت در مقام اين مديريت بسياري از مسائل بايد به صورت پيش فرض قرار بگيرد. اينکه امام غايب است، اينکه امور نبايد از مجراي طبيعي خود خارج شود، اينکه عدالت خدا نبايد مورد خدشه قرار بگيرد و غيره بخشي از موقعيت هاي پيش فرضي است که پس از آن مديريت امام عصر صورت خواهد گرفت.

حجت الاسلام جعفري با بيان اينکه مديريت امام زمان همان اجرا کردن اراده الهي است، اظهار داشت: اين، همان آموزه اي است که در روايات ما آمده است که "اراده الرب في مقادير الامور، تهبط اليکم و تصدر من بيوتکم". به اين معنا که اراده الهي هر چه باشد به امام مي رسد و امام آن اراده الهي را جاري مي کند.

آدرس اینترنتی