پاسخ به شبهه های احمد الکاتب در موضوع احادیث دوازده امام (2)
28 بازدید
محل نشر: مجله مشرق موعود شماره 7 پاییز 1387
نقش: نویسنده
وضعیت چاپ : چاپ شده
نحوه تهیه : گروهی
زبان : فارسی
یکی از دلایل اثبات تولد و وجود حضرت حجت بن الحسن العسکری احادیثی است که شیعه و سنی به تواتر نقل کرده‌اند و در آنها پیامبر به دوازده نفر بودن جانشینان خود تصریح کرده‌ است. این احادیث به اختصار احادیث دوازده امام (خلیفه) نامید می‌شود. البته برخی احادیث اهل تسنن و اکثر روایات شیعه علاوه بر بیان تعداد جانشینان به اسامی، صفات و ویژگی آنان نیز پرداخته‌اند. از مهم‌ترین نکاتی که در این روایات آمده معرفی قائم دوازده جانشین و خبر از غیبت ایشان است و این که پدر و جدّ او چه کسانی هستند. این احادیث به دو گونه به تولد و وجود حضرت حجت دلالت می‌کند. یکی به صورت عام یعنی استدلال به همان عدد دوازده که مورد اتفاق شیعه و سنی است. و دیگری با متن یعنی استدلال به اسامی، صفات و مشخصاتی که در متن روایات آمده و امام دوازدهم را که همان قائم است، مشخص و معین کرده است. احمد الکاتب که در پی انکار وجود حضرت حجت بن الحسن العسکری است شبهاتی را در مورد احادیث دوازده امام مطرح کرده است. خلاصه سخن وی این است که این احادیث جعلی است و در قرن چهارم ساخته شده ‌است. لذا نمی‌توان به آنها استناد کرد در این نوشتار دلیل‌های وی بر ادعای خویش مطرح و نقد می‌شود. 1. اشاره نکردن محدثان و مورخان شیعه به چنین فهرستی در دوران حیرت (بعد از امام حسن عسکری). 2. شک داشتن شیخ صدوق در تعداد امامان. 3. احادیثی که به آمدن امامان دیگر بعد از امام دوازدهم دلالت دارد. 4. اختلاف شیعیان در تعداد امامان (دوازده یا سیزده). خلاصه پاسخ‌ها: 1. این یک نسبت ناروا است و محدثان این احادیث را آورده‌اند. 2. این نسبت هم ناروا است و شیخ صدوق با صراحت و تأکید عقیده خود را در کتاب اعتقادات بیان کرده است. 3. این هم یک برداشت غلط از روایات است و منظور روایات امامان دیگری غیر از این امامان نیست. 4. شیعیان هرگز اختلافی در تعداد امامان نداشته‌اند و چنین برداشتی به دلیل دقت نکردن کافی در روایات است.